בניית מערכת תקציב תמחיר ובקרה היא קודם כל תהליך ארגוני ורק אח"כ תהליך טכני של איסוף נתונים והצגתם. ל"תהליכים עסקיים" יש את היכולת להטמיע מערכות מורכבות בסביבות עבודה מורכבות תוך התחשבות בכל המרכיבים, כולל החברתיים, הכרוכים בהטמעת מערכת בקרה תקציבית. יש לנו הוכחות ליכולתנו, שאלו את אלו שכבר עבדנו למענם.
מערכת תקציב תמחיר ובקרה אינה בהכרח רק תוכנה כי אם תהליך ארגוני המתבצע בכלים הקיימים בארגון תוך שילוב של גיליונות נתונים אלקטרוניים או כלים אחרים קיימים בארגון. בסופו של דבר זה "עובד" בלי שום קשר לכלים ועם המון קשר למחויבות של חברת "תהליכים עסקיים".
השלבים בהקמת מערכת תקצוב וחישוב עלויות:
1. בניית תקציב תמחיר
2. התאמת מערך התפעול למערך הכלכלי.
3. שילוב מערכת התקציב/ תמחיר למערכת החשבונאית.
4. בניית מערכת בקרה ודיווח ניהולי.
1. בניית מערכת תמחיר ובקרה:
· בניית מערכת תקציב תמחיר במתכונת רווח והפסד ותזרים מזומנים. תוך הקפדה על שינוי בשלבים של מבנה מערכת הכספים של הארגון.
· עיצוב המערך התקציבי ברמה הארגונית, האגפית והמחלקתית. כולל חלוקה למרכזי רווח או מרכזי תמחיר.
· עיצוב מערך תקציבי ברמת קו הייצור. כולל חלוקה לקווי מוצר ראשיים ומשניים או/וגם חלוקה לקווי ייצור וקווי משנה.
· עיצוב מערך בקרת ההשקעה בציוד ומיכון. בהתאמה מלאה למרכזי הרווח או קווי הייצור.
· עיצוב מערכת לדיווח שוטף על תחזית רווח והפסד ותזרים מזומנים. במתכונת של מרכזי רווח ותחומי אחריות כך שניתן למדוד את ביצועי כל אחד ואחד בארגון בכל חתך רצוי.
2. התאמת מערך התפעול למערך הכלכלי:
· בניית כלים לקישור מערכות הלוגיסטיקה, הייצור והטכנולוגיה למערכת הכלכלית.
· בניית כלים להגדרת ערכי המלאי בנקודות מדידה מוגדרות.
· מדידת תצרוכת החומרים ושעות העבודה המושקעות בייצור.
· התאמת עץ המוצר והתוצר ההנדסי אל מערכת חישוב העלויות.
3. שילוב מערכת התקצוב וניהול העלויות במערכת החשבונאית:
· התאמת מערכת התקציב והתמחיר למערכת החשבונאית. תמיכה בארגון מחדש של אינדקס הנהלת החשבונות כך שיתאים למערכת התקציב ויאפשר בקרה שוטפת.
· הפקת דו"ח תקציב מול ביצוע במשולב עם המערכת החשבונאית.
· שילוב דו"ח ביצועי תקציבי במערכת חישוב עלויות והפקת דו"ח תכנון תקציב מול ביצוע.
· שילוב מערכת הזמנות במערכת ניהול תזרים המזומנים.
4. בניית מערכת דיווח בקרה וניהול:
· קביעת יעדים מחלקתיים. בהתאם למערך הדיווחים שנבנה ובכל חתך ארגוני נדרש.
· דו"ח סיכום תכנון תקציב מול ביצוע.
· דוחות ביצועים תפעוליים. כולל מדדים תפעוליים לבחינת מצב החברה ומערכת הייצור או מערכת תפוקות אחרת וכלל את מערכת היחסים הפיננסיים-תפעוליים להצגת תמונת מצב ושיפור מתמשך.